Spørsmål

 

Ofte stilte spørsmål

Har du tinnitus eller kjenner noen som plages av dette, er det naturlig å ha mange spørsmål.
Selv om tinnitus oppleves veldig forskjellig, er det noen spørsmål som er mer vanlige enn andre.
Les mer


Svartjeneste

Tjenesten betjenes av ansatte ved Tinnitus poliklinikk ved Sørlandet sykehus.

Spørsmål sendes inn anonymt.
Vi har ikke tilgang til øvrig helseinformasjon om deg.
Tjenesten kan ikke erstatte en legekonsultasjon.

Besvarelser publiseres i løpet av ca. 60 virkedager. I perioder med stor pågang, kan det dessverre ta lengre tid.

Ved innsendelse av spørsmål vil du få oppgitt et referansenummer.
Du finner svaret ditt enkelt ved å søke på dette nummeret. 

Ja, jeg vil stille spørsmål

 

Les tidligere besvarte spørsmål

  • Matvarer som trigger tinnitus
    234

    Spørsmål: Min tinnitus kommer og går. Heldigvis, for da har jeg dager hvor det er stille og jeg opplever å ha mye mer energi. Men jeg lurer på om den kommer tilbake? Er det kjent om matvarer trigger tinnitus? Er det gjort forskning på det?

    Svar: Tinnitus kan variere i styrke eller komme og gå slik du beskriver. Det kan være ulike årsaker til variasjon. For noen er det nyttig å se nærmere på hva som skjer i forkant av de situasjonene hvor tinnitus er roligere, og skape flere slike situasjoner. Du spør også om noen matvarer kan trigge tinnitus, eller om det finnes forskning omkring dette. Det er ikke vitenskapelig dokumentert at noen matvarer har innvirkning på tinnitus. Imidlertid er det slik at en del tinnitusrammede opplever at deres tinnitus kan påvirkes av for eksempel kaffe eller alkohol. Vår generelle råd blir derfor at du spiser sunt og variert, og at du ikke drikker store menger kaffe, te, cola eller andre drikker som inneholder oppkvikkende stoffer.

  • Kroppslige reaksjoner på tinnitus
    756

    Spørsmål: Jeg fikk rask hjertebank med påfølgende tinnitus rett før påske. Ubehaget kom mens jeg lå på sengen å så en film. Hjertebanken ga seg, men nå 3 uker etter oppleves lyden fortsatt. Den oppleves som konstant. Lyden oppleves mest på høyre side. Det stikker også i øret av og til. Jeg har vært hos både legevakt og fastlege med fått lite hjelp. Blodtrykk, blodprøve, sjekk av ørene osv, men de kan ikke hjelpe meg. Har fått utskrevet sobril tabletter som jeg har tatt de siste 2 ukene. Har fått henvisning til tinnitus avd. på St. Olav men der er ventetiden 40 uker. Av årsaker jeg kan komme på som er verdt å nevne: Ble utsatt for et smell da jeg var 14 år som ga litt øresus. Men det var såpass moderat at jeg nesten aldri la merke til det. Dette er 17 år siden. Jobbet som helge-dj noen år. Dette involverer jo støy, men det er 5 år siden jeg sluttet med dette. Ellers er jeg forsiktig med å utsette meg for støy. Fikk mitt hittil eneste anfall av hyperventilering for noen mnd siden. Dette førte til at jeg ringte 113 i panikk. Har en jobb som gir meg dårlige søvnrutiner. (Nattskift) Sover i perioder altfor lite/dårlig. Kan stress, dårlig søvn, spenninger fremkalle dette? Kan jeg bli kvitt det? Da mener jeg: Kan lyden forsvinne? Hva gjør jeg?

    Svar: Du forteller at du ble utsatt for et smell da du var 14 år, og at du fikk litt tinnitus etter denne smellen. I voksen alder har du jobbet som helge-dj, og du har dermed vært utsatt for gjentatt støy. Hørselstap kan utvikle seg over tid både pga. alder og pga. påvirkning av støy. Tinnitus kan bli mer merkbar jo større hørselstapet er. Dersom hørselstapet ditt nå over tid har blitt forverret, kan det være en årsak til at opplevelsen av tinnitus blir endret. En akutt tinnitus medfører ofte en stressreaksjon i kroppen, og kroppen vil i noen tilfeller kunne reagere med hyperventilering eller angstanfall. Ut i fra hva du beskriver fikk du først hjertebank, deretter tinnitus. Hva dette skyldes skal vi ikke bevege oss inn på, men det vi vet er at opplevelse av tinnitus i kombinasjon med sterke følelser (f. eks. frykt) kan medføre at tinnitusreaksjoner befester seg. Slike reaksjoner styres på et ubevisst nivå i nervesystemet og lar seg ikke uten videre styre bevisstheten. Følelser knyttet til tinnitus kan avlæres når man er trygg på at årsaken til tinnitus ikke er farlig. Det er derfor viktig å bli utredet for tinnitus. Til slutt spør du om stress, spenninger og dårlig søvn kan fremkalle tinnitus. I seg selv er ikke disse tilstandene årsaken til tinnitus, men stress, spenninger og dårlig søvn kan bidra til økt aktivitet i det autonome nervesystemet som igjen kan føre til at opplevelsen av tinnitus blir verre. Det er derfor anbefalt å redusere stress generelt. Det finnes behandling for tinnitus! Du forteller at du har fått henvisning til St. Olavs Hospital, og det er bra. Det er viktig med utredning og videre behandling når man plages av sin tinnitus. Du kan imidlertid undersøke via fritt sykehusvalg om det kan være kortere ventetid andre steder for å komme til øre- nese- hals- spesialist og audiograf, for å få sjekket tilstanden i øret og om det kan være aktuelt for deg å starte opp med lydbehandling. Du bør også bruke ventetiden på å lære mer om tinnitus.

  • Mestringskurs
    125

    Spørsmål: Selv med opphold på Landåsen bak meg så sliter jeg fremdeles. Og jeg fikk ikke noe utbytte av de siste 2 ukene i det 5 ukers oppholdet pga. at dem påsto at jeg ville ha mer utbytte av individuelt 2 ukers. Noe som kun var "oppbevaring" halvtime med fysio i løpet av 2 uker osv. Jeg måtte selv kjempe for å få være med på foredrag ol. som jeg visste jeg ville ha utbytte av å høre igjen. Jeg ønsker nytt opphold for å få mest mulig kunnskap osv. men får neppe det på Landåsen før om minst 2-3 år. Jeg har og fysiske plager i ene øret. Noe jeg ikke har fått noen forklaring og slikt på. En blir jo redd når det er noe en kjenner selv er galt.

    Svar: For å kunne gi deg et utfyllende svar på dette spørsmålet måtte vi hatt mer informasjon om situasjonen din, og vårt svar til deg blir derfor ganske generelt: Først og fremst vil vi råde deg til å be din primærlege om å sende en henvisning til spesialisthelsetjenesten. Hvis man plages av sin tinnitus er det alltid lurt at det blir foretatt en grundig utredning før man eventuelt får tilbud om videre behandling. Etter som vi forstår er du bekymret for at noe er galt, og en grundig utredning hvor du får svar på spørsmålene dine vil derfor være ekstra viktig. Tinnitus er ytterst sjeldent et symptom på en alvorlig sykdom, men bekymringer om at noe er galt uten å få tilstrekkelig svar vil kunne bidra til at tinnitus blir et større problem.

  • Otosklerose
    445

    Spørsmål: Jeg har otosklerose og har operert begge ørene. Det siste i fjor, og etter operasjonen har øresuset blitt stadig økende. Kirurgen som opererte kunne ikke bidra med noe hjelp i forbindelse med dette. Er i full jobb, og studerer i tillegg, men lurer på om det er noe som kan hjelpe meg?

    Svar: Det kan være at du har fått et hørselstap som følge av otosklerose på begge ørene, og da vil det være viktig at du får vurdert om du kan ha nytte av et høreapparat. Et høreapparat vil også kunne være et viktig tiltak i forhold til din tinnitus. Alt etter hvor plagsom du fortsatt synes din tinnitus er, bør du deretter få tilbud om videre behandling. Ut fra det du forteller kan det også høres ut som om du har en stressende livssituasjon med full jobb og studier i tillegg. Det er kjent at stress kan ha en negativ innvirkning på tinnitus, og derfor bør du nok også vurdere om du har mulighet til å endre på livssituasjonen din parallelt med at du mottar annen behandling.

  • Nakkeplager og bivirkning av medisiner
    345

    Spørsmål: Går til kiropraktor og et par dager etter nakkebehandling fikk jeg tinnitus som plager meg veldig. Kan det være en sammenheng? Har også begynt med blodtrykksmedisiner på samme tid: Zanidip og Enalapril, Centyl og Albyl e. Kan de gi disse bivirkningene?

    Svar: Det er kjent at spenninger i nakke/skuldre kan gi tinnitusplager pga. perifer kobling mellom sensoriske systemer. En del kan derfor ha nytte av behandling for dette, selv om undersøkelser ikke kan konkludere med at dette er noe som er felles for alle tinnituspasienter. At du opplever tinnitus et par dager etter en nakkebehandling, er noe du bør ta opp med din kiropraktor. Noen medikamenter vil kunne gi tinnitus som bivirkning. Vi kan ikke se at de du nevner her står oppført med slik bivirkning, men anbefaler deg å ta dette opp med rekvirerende lege.